پازلِ اندیشه یک معلّم

همه ی خواسته ها و امیال نفسانیِ انسان کامل ، معنوی است

پازلِ اندیشه یک معلّم

همه ی خواسته ها و امیال نفسانیِ انسان کامل ، معنوی است

هر انسان برای خود افکار و اصولی بر مبنای جهان بینی اش دارد که مرکز کنترل و مدیریت بایدها و نبایدهای او است. همه ی رفتارها و افعال منبعث از همین بایدها و نبایدهاست.
می توان عملکرد انسان را بمانند قطعات پازلی فرض کرد که در کنار هم تصویری از این جهان بینی به نمایش می گذارد. که اگر تصویر این پازل روح واحدی دارد ،
فتبارک الله احسن الخالقین ...

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

* تعادل، ضامن آینده موفق *

شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۴ ق.ظ



بسم الله الرحمن الرحیم


گاهی وقتها رسیدن به یک آینده ی مطلوب تمام برنامه ها و عملکرد ما را تحت تاثیر قرار می دهد

داشتن تحصیلات عالیه، شغل مناسب، درآمد کافی و زندگی مطلوب ، فرزندان موفق و ...


همه ­ی اینها در یک نگاه فقط شبیه آرزویی بدون تضمین است که خیالات انسان را به خود مشغول می کند.


به نظر شما چطور انسانی که دارای اختیار است و توانایی رسیدن به همه ی این کمالات مادی و معنوی را دارد

 ضمانتی برای کسب ایده آل هایش می تواند پیدا  کند؟


تک تک تلاشهای امروزمان با چه ضمانتی ما را به آینده ای مطمئن وصل می کند؟




پاسخ را می توان از زبان محدث و همنشین ملائکه الهی شنید که فرمود :


مَنْ أصعَدَ الی اللهِ خالِصَ عبادَتهِ اهبطَ اللهُ لَهُ افضَلَ مصلَحَتِه.

حضرت زهرا  سلام الله علیها (1)


هر کس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای پروردگار خویش انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خویش را برای او تقدیر نموده و نازل می کند.


تمام آرزوها و توهمات آسمانی ما در یک کلمه خلاصه شده و آن هم « افضل مصلحته » است که حضرتش می فرمایند از آسمان برایت نازل می کنیم و عهده دار این مصلحت خدا می باشد.


در واقع حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها محکم ترین تضمین را برای فرزندانشان بیان می کنند  و آن هم نزول « افضل مصلحته » است از آسمان بر انسان ؛این چنین پایه ی همه ی آرزوهایمان محکم می گردد .


اما اینجا خداوند با شرطی این ضمانت را بر عهده می گیرد؛که ما باید تمام توجهمان را از خیالات و آرزوها به سمت موضوعی دیگر معطوف کنیم  تا شامل این تضمین گردیم و آن صعود عبادت خالص بسمت خداست.


خالص سازی یعنی جداسازی ، برگزیدن ، پاک کردن و در یک جمله بر طرف کردن هر آن چه که مانع کمال است. خالص سازی به نوعی تشخیص صحیح از ناصحیح ، رفع نواقص و ناخالصی هاست. به هر میزان که انسان در راستای خالص سازی خود حرکت نماید در واقع خود را به مرکز تعادل نزدیک می کند.


  خالص کردن در واقع نوعی تعادل یابی در رفتارهایی است که سرعت و دقت ما را در رسیدن به آن ضمانت قطعی بالا می برد. به هر میزان که انسان در رفتارش متعادل گردد در واقع خلوص و جدا سازی دقیقتری را در رفتارهایش صورت داده است. اگر در راستای پاسخ صحیح حرکت کنیم به نوعی حرکت در جهت اعتدال است که منجر به خلوص در رفتار و اعمال ما می گردد،این حرکت می تواند مستوجب تضمینی برای آینده گردد.


و اما اعتدال دارای دو وجه است:

 1ـ عدم افراط و تفریط در تامین نیاز      2ـ جامعیت در تامین نیاز


اگر این دو وجه اعتدال گرایی لحاظ شود در واقع حرکت ما به سمت خالص سازی و در نتیجه دریافت تضمین الهی  خواهد بود.


بر همین اساس نظام آموزشی تربیتی مدرسه با توجه به جامعیت آن رویکرد اعتدالی دارد.

برنامه های نظام آموزشی ـ تربیتی مدرسه با سنجش دو عامل اصلی اعتدال گرایی ( افراط و تفریط ـ عدم جامعیت) در رفتار دانش آموزان، آن ها را در این مسیر هدایت و کنترل می کند. کلیه ی برنامه های یک مدرسه با شاخصه ی اعتدال گرایی ارزیابی و سنجشی از عملکرد دانش آموران در این عرصه خواهد داشت و نقاط ضعف و قوت آنان را در این فرایند بیان و اظهار می کند و این فرایند به نوعی خالص سازی رفتارهای دانش آموزان را منجر خواهد شد.


اگر ما در محیط آموزشی مدرسه به جای توجه به آرزوهای واهی و نتایج مردم پسند  به دو وجه اعتدال گرایی(عدم  افراط و تفریط ـ جامعیت)  در برنامه ها و فرایندهای مدرسه مد نظر قرار دهیم به صورت خودکار به ضمانت الهی برای هبوط برترین مصلحت و نتیجه از سوی آسمان بر زمین برای فرزندانمان خواهیم بود.

 

(1) بحار الأنوار ج ۷۰ ، ص ۲۴۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی