پازلِ اندیشه یک معلّم

همه ی خواسته ها و امیال نفسانیِ انسان کامل ، معنوی است

پازلِ اندیشه یک معلّم

همه ی خواسته ها و امیال نفسانیِ انسان کامل ، معنوی است

هر انسان برای خود افکار و اصولی بر مبنای جهان بینی اش دارد که مرکز کنترل و مدیریت بایدها و نبایدهای او است. همه ی رفتارها و افعال منبعث از همین بایدها و نبایدهاست.
می توان عملکرد انسان را بمانند قطعات پازلی فرض کرد که در کنار هم تصویری از این جهان بینی به نمایش می گذارد. که اگر تصویر این پازل روح واحدی دارد ،
فتبارک الله احسن الخالقین ...

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

مکانیسم انجام فعل

شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۴، ۰۱:۵۹ ب.ظ





بارها پیش آمده است که تصمیم های بزرگ فرارویمان داشته ایم و همت بلندی برایش جمع کرده و دل در پس نیت خود بسته ایم اما ....


چرا این همه تلاش و فکر  و تصمیمم باز به در بسته خورده و نیتم تبدیل به فعل نگشته است ؟

ما برای انجام هر کاری باید مکانیسم دقیقی از انسان را درک کرده باشیم                     ( انسان شناسی)

 تا در این کارخانه با تهیه ی مواد اولیه لازم به محصول مورد نظر برسیم                      ( که همان فعل مد نظر ماست ).




بارها پیش آمده است که تصمیم های بزرگ فرارویمان داشته ایم و همت بلندی برایش جمع کرده و دل در پس نیت خود بسته ایم اما ....

چرا این همه تلاش و فکر  و تصمیمم باز به در بسته خورده و نیتم تبدیل به فعل نگشته است ؟

ما برای انجام هر کاری باید مکانیسم دقیقی از انسان را درک کرده باشیم ( انسان شناسی)

 تا در این کارخانه با تهیه ی مواد اولیه لازم به محصول مورد نظر برسیم( که همان فعل مد نظر ماست ).

برای تحقق هر فعل صادره از نیت و تصمیم انسان چهار گام لازم است.

هیچ نیت و مصلحتی به مرحله اجرا نمی رسد مگر آن که این چهار گام را سپری کند.

این چهار گام از قرار زیر است :

1ـ تصور مصلحت          2ـ تصدیق مصلحت          3ـ عزم               4ـ رفع موانع

     در نهایت : فعل محقق می شود.


اگر این چهار مرحله به صورت کامل و دقیق طی شود امکان ندارد نقصی در تحقق فعل صورت گیرد.

پس اگر تصمیم به شروع هر کاری داریم دقت در گذران گام ها ضمانت تحقق فعل ماست.

 

گام اول : تصور مصلحت

تا فرضی برای انجام فعل در نظر نگرفته باشیم نباید منتظر اجرا و انجام فعل باشیم. ما باید در گام اول تصور دقیقی از مصلحتی که انتظار اجرای آن را داریم داشته باشیم. دقت در تصور اولیه، خواسته و شرایط ما را از انجام فعل دقیق تر می کند.  مثلا اگر شما مصلحت  آب خوردن را برای انجام تصور کنید تا تصور دقیقی از آب خوردن نداشته باشید این مصلحت به تحقق نزدیک نمی شود.

 

گام دوم : تصدیق مصلحت  ( کسب آگاهی )

تصدیق در واقع همان تامین فکری و بینش لازم برای تحقق فعل است. معمولا علت عدم انجام مصلحت، در این گام است . تا تصدیق ، تایید و التزامی برای تحقق مصلت فراهم نگردد مصلحت ضمانت اجرایی ندارد ما باید نسبت به مصلحت خویش یقین پیدا کنیم و تنها راه تحصیل یقین کسب آگاهی و بینش فکری است.

چون یقین تشکیکی و مرحله ای است کیفیت انجام یا استمرار  مصلحت نیز تشکیکی خواهد بود. تا من اطمینان و یقین از تشنگی و شدت آن نداشته باشم نباید توقع آب خوردن از خود داشته باشم . هر قدر عطش من بیشتر شود در واقع تصدیق مصلحت آب خوردن در من تقویت شده و ضمانت اجرای فعل بالا رفته است.

 

گام سوم : عزم

بنا به فرمایش امام خمینی ره در کتاب چهل حدیث  عزم امری اختیاری  نیست و اگر دو مرحله ی قبل به صورت دقیق تحقق یافته باشد عزم پیش می آید و به صورت کاملا خودکار و غیر ارادی

معمولا فرض بر این است که ما تصمیم می گیریم ، در صورتی که عزم با گذر از دو گام قبلیِ خود،  به مرحله ظهور می رسد  و پا به عرصه ی اجرا می گذارد. در واقع تازه در این مرحله شما قصد و عزم آب خوردن می کنید و برای تحقق آب خوردن اقدام می کنید.

 

گام چهارم: رفع موانع

بعد از شکفتن عزم در نفسِ انسان، باید درصدد رفع موانع باشیم و به مهیاسازی شرایط بپردازیم رفع موانع همان برنامه ریزی یا اسباب سازی جهت تحقق مصلحت است. برای آب خوردن شاید لازم باشد شما شرایطی را فراهم یا موانعی را برطرف کنید تا آب خوردن صورت گیرد.

 بعد از این چهار گام شما به صورت کاملا مکانیزه منتظر تحقق فعل هستید.

اگر کیفیت انجام احکام دینی هم غرض ما برای تحقق مصلحت باشد توجه به گام ها کیفیت انجام امور دینی را ارتقا می دهد. مثلا اگر اقامه نماز به عنوان مصلحت باشد در گام تصدیق می توان حکمت ها و آثار نماز را مورد توجه قرار دهیم تا اقامه نماز در اوج خود مورد قبول واقع گردد.

 

و اما چند نکته

نکته اول : ترتیب انجام گام ها ضمانت تحقق مصلحت ماست.

نکته دوم: در صورتی که ایرادی به انجام مصلحتی وجود دارد( مصلحت اجرایی نمی شود )  باید به صورت موشکانه کیفیت گذران هریک از گام ها را بررسی کنیم و با اصلاح و تکمیل آن فعل محقق می گردد.

نکته سوم: برای انجام هر مصلحتی باید مصلحت را در قالب گام ها به صورت امری مکانیزه فرض کنیم

نکته چهارم : هر فعلی که صورت می گیرد منشا فکری و اصولی دارد پس برای تحقق فعل بررسی و کنترل منشا فکری یا همان کسب آگاهی ( گام دوم : تصدیق مصلحت ) لازم است.




 

 

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۷
سید علیرضا امین جواهری

اختیار

اراده

عزم

غیر ارادی

یقین

نظرات  (۸)

سلام ممنون از شما...حق با شماست.
سلام التماس دعا
مکانیسم انجام فعل این روزها معمولا به در بسته می‌خوره
همون چیزی که شما درون من دیدید 
اسارت در خود دی:
گاهی واقعا فرمول جواب نمیده
باید مث اون مورچه هه هی افتاد و هی رفت بالا 
۰۹ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۲۳ محسن فولادزاده
بنظر من مهمترینش همون عزمه که باید جزم بشه و جزم شدن این عزم برای بعضی چیزا واقعا کار ساده ای نیست

۰۹ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۲۳ محسن فولادزاده
راستی اگه با تبادل لینک موافق بودین، بهم اطلاع بدین :)
قلمتون پایدار
۱۷ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۱۲ سید مجتبی امین
سلام بسیار عالی بود استفاده کردم
همه ی افعال انسان لاجرم دارای این مکانیسم است پس اگر بخواهیم عباداتمان به عنوان یک فعل ترقی کند باید از تصور و تصدیق مصلحت شروع کنیم چون رابطه ی بین مراحل علی و معلولی است.
نکته ای که شما به آن اشاره کردین خیلی جالب بود که آگاهی نسبت به این مراحل خود می تواند راه و چاه ارتقای کیفی افعال را به ما نشان دهد
۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۶:۴۸ حاج شهریار سلیم زاده
اگر یادتان بود و باران گرفت دعایی به حال بیابان کنید
موفق باشید
یا حق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی